پیشنهاد سردبیر

۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹
کد خبر: 1011800

وضعیت قرمز ناوگان جنگی آمریکا در دریای سرخ

سیداحمد سادات، مدیر پیشین شبکه العالم

با این اوصاف ضربات سخت انصارالله در تصمیم یانکی ها اثرگذار بوده و آنها را به اندیشه در مورد نوع آرایش نظامی در منطقه و بازتعریف آن واداشته است.

پس از گذشت ۲ ماه از ورود ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» به منطقه که در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی صورت گرفت، منابع رسانه ای از آغاز خروج شناور آمریکایی و همچنین ناوشکن «یو اس اس دنییل این وی» از آب های غرب آسیا خبر داده اند. پیشتر ناو هواپیمابر «آیزنهاور» در نتیجه موج حملات رزمندگان یمنی دوام نیاورده و در ماه ژوئن از دریای سرخ عقب نشست و به پایگاهش در ایالات متحده بازگشت. اکنون تنها، ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» در منطقه باقی مانده که در خلیج عمان مستقر است.

با این اوصاف بررسی دلایل خروج ناگهانی ناوگان جنگی آمریکا از منطقه حائز اهمیت است. با توجه به تهدیداتی که واشنگتن همواره احساس می کند به نظر کاخ سفید در گام نخست با در پیش گرفتن این تغییر سعی در بازبینی نقش فعال خود در خاورمیانه دارد. ایجاد پایگاه های گوناگون و پراکنده نظامی در سراسر منطقه غرب آسیا قرار بود به افزایش سلطه آمریکایی در منطقه بینجامد ولی این مقرها اکنون عملا به سیبل و هدف آسان و مهمی برای نیروهای مقاومت تبدیل شده است. در حالی که کاخ سفید به دنبال انتقال مرکز سقل نظامی خود به سمت تقابل با روسیه و چین می باشد، این مسئله نقطه ضعف بزرگی برای یانکی ها به حساب می آید. خروج بخش بزرگی از ناوگان دریایی آمریکایی ها از شرق مدیترانه و دریای سرخ با هدف پوشش دادن این نقطه ضعف است.

بخشی از این اقدام هم به واسطه ترس از حملات مکرر و سخت نیروهای انصارالله یمن حاصل می شود. «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله سه‌شنبه گذشته با انتشار پیامی عملا تصریح کرد که صنعا موفق شده نیروی دریایی ایالات متحده را از دریای سرخ اخراج کنند. با این اوصاف ضربات سخت انصارالله در تصمیم یانکی ها اثرگذار بوده و آنها را به اندیشه در مورد نوع آرایش نظامی در منطقه و بازتعریف آن واداشته است. از سوی دیگر آمریکایی ها با توجه به هشدارهای متعدد ایران مبنی بر انتقام قطعی خون شهید اسماعیل هنیه، همزمان سعی در کاهش و مدیریت تنش با تهران دارند و درصدد ایجاد محیطی امن برای نیروهای خود هستند. به نظر بخشی از بازآرایی نیروها را هم در این مسئله باید جست و جو کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.